maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT… august 2012

Descoperirea copilului

 

”Este necesar ca scoala sa ingaduie desfasurarea libera a activitatilor copilului, pentru ca pedagogia stiintifica sa se nasca in ea; aceasta este reforma esentiala.
Unii pedagogi – incepand cu Rousseau – au formulat principii pline de fantezie si aspiratii vagi de libertate pentru copii, dar conceptul adevarat de libertate este total necunoscut pedagogilor.

Conceptul de libertate care trebuie sa inspire pedagogia este insa universal: este eliberarea vietii oprimate de nenumarate piedici care se opun dezvoltarii armonioase a corpului si a spiritului.
Nu este cazul sa ne oprim si sa discutam: e destul sa dovedim. Cel care ar afirma ca principiul libertatii carcterizeaza astazi pedagogia si scoala ar provoca rasul…..
Un principiu represiv, care merge uneori aproape pana la sclavie, caracterizand, in mare parte,  pedagogia, a caracterizat  si insusi principiul scolii.

O dovada – BANCA. Iata o proba vadita a erorilor pedagogiei stiintifice materialiste de la inceput…..
Exista o banca intunecata si urata, unde se inghesuiau scolarii. Stiinta a venit si a perfectionat-o. In acest scop, ea a tinut seama de toate contributiile antropologiei: de varsta copilului si de lungimea picioarelor lui, pentru a potrivi bine inaltimea scaunului; cu precizie matematica s-a calculat distanta dintre scaun si pupitru, pentru ca spinarea copilului sa nu se deformeze din cauza scoliozei. Pana si scaunele s-au separat (ce profunzime de intuitie si de adaptare!). S-a calculat latimea lor pentru ca scolarul sa nu dispuna decat de un sprijin minim si sa nu se poata dezmorti prin nici o miscare laterala- si aceasta pentru a fi separat de vecinul sau. Banca este contruita in asa fel incat copilul sa poata fi vazut cat se poate de bine in imobilitatea lui….

Stiinta nu se opreste aici ci se merge mai departe. Stiinta perfectioneaza bancile in asa fel incat sa se asigure de imobilitatea completa a copilului sau, daca vreti, evitarea oricarei miscari. Astfel, pentru ca scolarul sa stea bine intepenit in banca sa, incat sa fie constrans sa ia o pozitie convenabila din punct de vedere igienic, scaunul, taburetul, pupitrul sunt astfel dispuse incat copilul nu poate niciodata sa se ridice in picioare. Dar tocmai pentru ca scaunul, la o miscare anumita, cade, pentru ca pupitrul se ridica, taburetul se rastoarna, tocmai pentru aceea copilul are locul strict necesar ca sa stea in picioare.
Pe calea aceasta, bancile se perfectioneaza in continuare….
Aceasta este un exemplu de aplicare literala a stiintei in problemele scolii.

Banca avea scopul de apreveni scolioza scolarilor. Dar scolarii erau supusi unui astfel de regim incat, cu toate ca  s-au nascut sanatosi, puteau sa-si strambe coloana vertebrala si sa devina cocosati.


Coloana vertebrala, prima parte biologic fundamentala, este mai veche decat scheletul si, de aceea, cea mai rezistenta, pe cand scheletul este partea cea mai tare a organismului. Coloana vertebrala – care a putut sa reziste fara a se indoi in luptele cele mai aspre ale omului, primitiv si civilizat, cand a avut de infruntat leii din pustiu, cand a supus mamutul, cand a sapat piatra, a indoit fierul, a luat Pamantul sub stapanirea sa – nu a mai rezistat si s-a indoit sub jugul scolii.

Este de neinteles cum a putut asa-zisa stiinta sa lucreze pentru perfectionarea unui instrument de sclavie in scoala, fara sa fie cat de putin atinsa macar de o raza de lumina a gandirii care se desfasura in afara scolii, in opera de eliberare sociala.

Acum catva timp, o doamna, inchipuindu-si ca sunt adepta a inovatiilor stiintifice care privesc scoala, mi-a cerut, foarte satisfacuta, parerea asupra unei inventii a ei, si anume un corset pentru scolari, pentru a completa opera profilactica a bancii.
Intr-adevar, noi, medicii, utilizam pentru tratamentul devierilor coloanei vertebrale mai multe mijloace de terapie fizica: instrumentele ortopedice, corsetele si procedeul suspendarii, aplicat prin extensiuni periodice, la care este supus copilul rahitic. In scoala instrumentul ortopedic folosit cu precadere este banca; acum cineva vrea sa propuna corsetul; nu mai avem de facut decat un pas pana cand ni se va recomanda sa folosim spanzurarea sistematica a scolarilor.
Este evident ca mijlocul de a combate scolioza la scolari este schimbarea modului in care isi indeplinesc munca, in asa fel incat ei sa nu mai fie obligati sa stea multe ore din zi intr-o pozitie vicioasa.

Nu de structura unei banci scolare avem noi nevoie, ci de cucerirea libertatii.”

"Descoperirea copilului” – Maria Montessori (1948) – Editura ”Didactica si pedagogica”, Bucuresti, 1977