maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE FACUT... aprilie 2013

 

Activitati cu copiii
 
 
De aproape 4 luni sunt in practica intr-o gradinita Montessori din Paris, la grupa 3-6 ani. 
Pentru ca stagiul se apropie de final m-am intrebat ce as putea sa le mai ofer acestor copii in afara de cunoscutele cantece  in limba romana de care ei au fost incantati. 
Si bineinteles ca tot ei mi-au dat ideea, pentru ca atunci cand discutam despre plecarea mea au inceput sa ma intrebe:  „Si unde ai sa pleci?”,  „Si cum este la tine acasa?” , „Si copiii cum sunt?”, „Si ce se mananca acolo?”,  „Si cum se numeste limba in care tu vorbesti?”, etc. 
Si atunci am decis sa le ofer mijloacele de a face un colaj din poze reprezentative sub forma harČ›ii Romaniei . „Asa vor afla mai multe despre locul de unde eu vin”, mi-am spus.
 
 Zis si facut: am luat un duplex (carton) pe care am trasat in creion forma Romaniei. (imaginea 1)
Am printat pe coli A4 cam 40 de imagini reprezentative pentru Romania, am luat foarfeci, carioci si lipici si m-am asezat la masa.  Ei singuri au venit catre mine si m-au intrebat ce este acest desen, ce sa faca cu pozele, unde sa le lipeasca?, etc. 
Eu n-am facut decat sa raspund intrebarilor lor despre pozele printate, iar ei au facut ceea ce se vede in imaginea de mai jos.  
Ce conexiuni au reusit sa faca  si cat de repede si-au insusit anumite informatii, pentru mine a fost uimitor. Iata cateva exemple:
 
Marcus 5 ani catre Vladimir 4 ani care incearca sa lipeasca o hartie, reprezentand bancnota de 500 ron:       „Stii, el este un poet roman. Il cheama, il cheama…Simona cum il cheama ca am uitat”.
 
Ema 5 ani ½  - „Bona mea este din Moldova si mi-a facut cozonac. E foarte bun, e dulce si are si ciocolata. Moldova e aici, nu? Am sa ii arat cand ajung acasa.”
 
Alexandre  6 ani  despre sculpturile lui Brancusi  - „Eu  am mai vazut  la muzeu in Paris. Am fost cu tata!”
Si e posibil sa fi vazut caci este  Atelierul Brancusi  la Centre Pompidou din Paris. 
 
Isabella  4 ani „Deci nu e numai in Paris Arcul de Triumf….”
 
Marcus 5 ani  despre Rapsodia Romana pe care am ascultat-o dupa ce le-am  povestit de Enescu: „Aaaaa, asta e muzica clasica!”
 
Azi au terminat colajul pe care l-au  inceput ieri, dar inca nu am incheiat discutiile pe marginea lui :).
Dupa doua zile de raspuns la intrebarile lor, ei au decis sa il aseze la vedere, pe o masa din clasa si pana voi pleca sa mai discutam pe marginea lui.  
Sunt 26 de copiii in clasa si cred ca doar 9 sau 10 au facut colajul, dar pot sa spun ca toti  au venit sa imi puna cel putin o intrebare despre pozele din colaj. 
Daca de cantecele in limba romana au fost incantati de aceasta activitate au fost vrajiti si, pornind de aici, tot ei au venit cu ideea ca atunci cand vor epuiza acest subiect sa inceapa  un proiect despre muzeul „Madam Tussauds” din Londra.
Iata cat de minunati sunt copiii!
 
Deoarece am primit ceva mailuri de la parinti, intrebandu-ma ce activitati pot face acasa cu copiii, sper doar ca articolul din aceasta luna sa va fie inspiratie, iar in incheiere o las pe Maria Montessori sa ne spune si cum trebuie sa facem:
 
Ce sfaturi putem sa le dam mamelor? ” Eu as modifica si as scrie parintilor caci in zilele noastre cred ca si mama si tata se ocupa in aceeasi masura de educatia copilului.
Copiii lor trebuie sa aiba o ocupatie interesanta: ei nu ar trebui sa fie ajutati daca nu este necesar, nici sa fie intrerupti daca au inceput sa faca ceva inteligent. Dragalasenia, severitatea, medicatia nu pot ajuta atunci cand copilul este infometat  din punct de vedere mintal. Daca un om moare de foame din lipsa mancarii, nu il numim prost, nici nu il batem si nici nu facem apel la sentimentele lui mai bune. El are nevoie de mancare si nimic altceva nu va fi eficient. Acelasi lucru se aplica si aici. Nici severitatea si nici bunatatea nu vor rezolva problema. Omul este o fiinta inteligenta si are nevoie de hrana mentala aproape mai mult decat de hrana fizica. Spre deosebire de animale el trebuie sa isi construiasca propriul comportament. Daca copilul este pus pe un drum pe care poate sa-si organizeze conduita si sa-si construiasca propria viata mentala, totul va fi bine. Problemele sale vor disparea, cosmarurile lui se vor termina, digestia va deveni normala si lacomia se va diminua. Sanatatea lui este refacuta pentru ca mintea este normalizata. 
Deci, acestea nu sunt probleme de educatie  morala, ci de formare a caracterului. Lipsa caracterului sau defectele de caracter dispar de la sine, fara a fi nevoie ca adultii sa faca morala sau sa dea exemple de urmat. Nu este nevoie sa ameninti sau sa convingi prin rugaminti mieroase, ci doar sa „normalizezi conditiile” in care traieste copilul.”
 
Maria Montessori - Mintea Absorbanta, Capitolul 18  „Caracterul si defectele sale in copilarie”
Editura A.P.A.  2006