maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT... august 2013

Cine a fost MARIA MONTESSORI?
Ce a creat?
 
 
S-a nascut la 31 august 1870 la Chiaravalle, un mic orasel in Italia. 
Intr-o familie catolica: tatal functionar de stat – foarte autoritar – Maria nu a avut o relatie usoara cu el. Mama provenea dintr-o familie de cercetatori si oameni de stiinta. Aceasta  o va sustine pe Maria pe tot parcursul sau.
Mariei ii place matematica si la 15 ani se orienteaza catre o scoala de ingineri unde ramane 1 an 2. Apoi se hotaraste sa urmeze medicina. Tatal  se opune. Ministrul educatie ii interzice, dar ea spune „stiu ca voi fi medic”. In final obtine autorizatia sa se inscrie la facultatea de medicina si in 1896 este prima femeie cu diploma in medicina. Studiile au fost foarte dificile cu atat mai mult cu cat nu i se permitea sa participe la disectii in prezenta barbatilor, drept pentru care le facea singura.
Se orienteaza spre psihiatrie – copii bolnavi mintal. Incepe si lucreaza cu ei – ii separa de adulti si isi da seama ca isi petrec toata ziua in camere goale. Se decide sa gaseasca activitati si materiale pentru acesti copii.
Isi obtine licentele in : biologie, filozofie si psihologie. Se pozitioneaza ca cercetator si savant si nu ca educatoare pe teren.
1898 – participa la congresul pedagogic de la Turin unde pledeaza pentru drepturile acestor copii – de a fi ajutati sa se reintegreze in societate si de a-si regasi demnitatea umana.  La finalul acestui congres ministrul educatiei ii incredinteaza conducerea unei  scoli de ortofrenie  –  copii cu deficiente. Trebuia sa ii invete sa scrie, sa citeasca si sa numere desi ea nu avea formare pedagogica.
Astfel incepe sa studieze scrierile lui Itard  (1775-1835) – doctor renumit pentru educarea copilului salbatic  – Victor, l’enfnat sauvage de L’Aveyron – un copil abandonat la nastere intr-o  padure si  gasit  la varsta de 9-10 ani.  Maria consulta toate rapoartele cotidiene ale lui Itard asupra lui Victor, copilul salbatic.
Intre timp studiaza munca lui  Seguin (1812-1880), medic care a conceput o serie de materiale senzoriale pentru a educa surdo-mutii. Maria recopiaza cartea lui Seguin in scriere de mana. Recopiind-o simte ca se impregneaza cu gandirea lui Seguin. (Acest demers particular se regaseste in calitatea prezentarii materialului montessorian. Gandirea nu se poate derula decat in timp, spatiu si absenta.)
Toate acestea le face in Paris.
In 1898 revine in Italia si  fabrica materialul lui Seguin, dar modificat. Pastreaza principiul. Invata educatoarele din scoala de ortofrenie cum sa utilizeze materialul.
Progresul se remarca repede – ii inscrie pe acesti copii la examenele din scolile normale unde obtin rezultate mai bune decat copiii  normali.
Trece de la instruire la dezvoltare. Gandeste ca potentialul fiecarui copil normal poate fi dezvoltat mai bine. Astfel in 1902 inceteaza sa mai lucreze in aceasta scoala.
1904 – devine profesor de antropologie – incearca sa inteleaga cum se dezvolta omul.
1907  in San Lorenzo – aici se gasesc case vechi si populatie migratoare. Primarul vrea sa reabiliteze cladirile dar nu gaseste pe cineva care sa se ocupe de copiii ce stau nesupravegheati si care distrug cladirile. Ii cere Mariei  sa se ocupe de acesti copii.
6 ianuarie – deschide prima „Casa dei bambini”. Gradinita pentru copiii din cartier, copii cu varste de la 3 la 6 ani. Astfel ia nastere prima grupa de 3-6 ani.
1907 – 1910 – lucreaza la San Lorenzo – descopera fenomenul atentiei la copil, primul pilon al pedagogiei Montessori.
Exemplu: Spalatul pe maini – copiii se reintorceau sa refaca activitatea desi scopul fusese atins – realizeaza ca sunt impnsi de o forta interioara care ii conduce la repetarea actului.
Descopera in observarea ei scopul atentiei : aceasta permite unui copil de a se concentra pe o activitate care are un scop definit. Caci construirea inteligentei izvoraste din concentrare.  Numeste fenomenul secretul  (taina) copilariei. De aici copiii devin mult mai calmi si mai sociali. Consecinta concentrarii este trezirea sociala.
Pornind de aici transforma materialul lui Seguin in raport cu fenomenul de atentie.  A construit mai multe prototipuri si le-a dat copiilor sa le manipuleze. Le pastreaza doar pe cele care favorizau fenomenul concentrarii.
Ceea ce a facut-o cunoscuta in lumea intreaga a fost „fenomenul scrierii”. Le-a dat celor mai in varsta sa manipuleze literele aspre (glasspapier – imaginea 1). Intr-o zi unul din copiii de 4 ani care privea la Maria si la un altul care manipula literele, a luat o creta si  si-a dat seama ca scria.  Ea a numit acest eveniment „fenomenul scrierii” caci cei mici s-au pus spontan pe scris. De aceea ea a dat literele aspre celor mai mici.( 3 ani - 3 ani ½). 
Ea intelege ca toti copiii au momente particulare in care se apropie de elementele culturii in care traiesc. Acestea sunt perioadele sensibile – al doilea pilon al pedagogiei Montessori.
Aceasta va fi a doua ei descoperire.
Trebuie lasat timp copilului pentru a-si face munca interioara si intr-o zi progresul va iesi la suprafata. Trebuie sa acordam incredere copilului.
Al treilea pilon al pedagogiei montessoriene este libera alegere  a copilului.
E complex, deoarece trebuie sa fii capabil sa faci ca sa poti alege. Asta cere insotirea copilului pana cand el va zice: „eu vreau sa fac asta”.
Ea a inteles ca trebuie sa lase materialul la dispozitia copiilor. Astfel trebuie sa existe o ambianta special pregatita pentru copil : pe dimensiunea si pe puterile copilului. Toate materialele sa fie manevrabile de copil fara ajutorul adultului. Adultul doar sa faca legatura intre copil si material.
1908 – 1909 – va tine primele cursuri de formare ale educatoarelor.
1909 – elaboreaza programul pentru copiii de 0-3 ani cu ajutorul Annei Maccheroni si Adele Costa Gnocci.
1913 – prima conferinta in SUA – la invitatia lui Graham Bell (cel care a inventat telefonul).
1913 – primul curs tinut la Roma cu studenti din toata lumea.
Incepand cu primul razboi mondial isi va petrece timpul creand centre de formare, vizitand scoli, si tinand conferinte. Ea va transmite rezultatele cercetarilor ei. Timpul de cautare s-a incheiat chiar daca inca munceste la programul pentru scoala elemetara (pentru copiii de 6-12 ani).
1916 – se opreste la Barcelona unde fondeaz─â un seminar de formare. Aici scrie toate cartile despre religie si educatie.
1929 – infiinteaza Asociatia Montessori  Internationala  (AMI)  la Copenhaga dar sediul social va fi la Amsterdam.
O data cu fascismul  vor fi inchise toate scolile in  Italia iar ea va pleca in India.
1939-1946 –se instaleaza la Chennai unde va tine cursuri pentru sute de studenti.
Dezvolta Educatia Cosmica - programul pentru copiii de 6-12 ani.
Educatia cosmica cuprinde 5 mari istorii:
1.Nasterea universului
2.Cum este format sistemul solar si pamantul
3.Cum a aparut viata pe pamant
4.Aparitia omului pe pamant
5.Istoria limbajului si a matematicii
In scoala elementara educatia devine transdisciplinara caci toate aceste teme permit pornirea unor proiecte de cercetare.
Ea se sprijina pe planurile de dezvoltare si de interes ale copilului astfel incat sa ii fie oferit accesul la cultura. Asta ii ofera copilului o idee despre cine este,  de a se inscrie intr-o istorie,  desre respectul pamantului si al oamenilor. Ii arata interdependenta lucrurilor (pune premisele educatiei ecologice).
Dezvolta programul pentru copiii de  0-3 ani.
Sloganul pentru  3-6 ani:  „Ajuta ma sa fac singur.”
Sloganul pentru 6-12 ani: „Ajuta ma sa gandesc singur.”
1949 – este decorata de legiunea de onoare de catre Leon Blum, prim ministru al Frantei. 
In timpul vietii nu a lasat nimanui grija de a transmite mai departe filosofia in afara fiului sau Mario Montessori.
1898 –  Mario se naste. Nu il creste ea. Tatal  copilului  era medic in psihiatrie  George Montessano si profesor al Mariei. 
Pentru ca isi incepuse cariera de medic, Maria  il incredinteaza  pe Mario unei ferme si vine saptamanal sa il vada. 
Maria il recupereaza  la 12 ani pe Mario, atunci cand mama ei moare. Il ia in USA si la 18 ani acesta se casatoreste cu o americanca. Revine in Europa si vor avea 4 copii. Divorteaza si ramane cu copiii in Spania si apoi in Olanda. Scrie o carte „Tendintele umane” cu propriile concepte si care va fi folosita in ciclul elementar. Se recasatoreste cu o olandeza foarte bogata.
Preia conducerea Asociatiei  Montessori Internationala (AMI),  dupa care cea de a doua sa sotie, ca la urma aceasta (conducerea AMI) sa fie deschisa catre persoane din afara familiei.
Influenta Montessori atinge Austria si Germania in 1930 : Ana Freud, Eric Erikson sunt personalitati care au urmat cursurile ei la acea vreme.
Iata, de-a lungul timpului,  cativa din oamenii influentati intr-un fel sau altul de filozofia si metoda de educatiei a Mariei Montessori:  George Clooney, Cami Cotler, John si Joan Cusack, Dakota Fanning, Melissa si Sarah Gilbert, Helen Hunt, si Lea Salonga; artist Friedensreich Hundertwasser; autorii Anne Frank si T. Berry Brazelton; Peter Drucker; fondatorii Google: Larry Page and Sergey Brin; fondarorul Amazon.com: Jeff Bezos; fondatorul Wikipedia: Jimmy Wales; designerul jocului Sims: Will Wright; fostul proprietar si editor al Washington Post: Katharine Graham; fosta Prima Doamna si editor: Jacqueline Kennedy Onassis; castigatorul Premiului Nobel: Gabriel Garcia Marquez; celebrul bucatar si autor: Julia Child; magicianul David Blaine; media mogulul Sean Combs; muzicianul Joshua Bell; si Printii William si Harry.
Freud in una din scrisorile sale catre Maria Montessori spunea: „Daca toti copiii ar fi educati conform principiilor pedagogiei Montessori, munca mea ar fi inutila.”