maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT... noiembrie 2013

Emile sau despre educatie
 
Luna aceasta mi-am propus sa scriu despre cum percep, la acest moment, educatia prescolara institutionalizata. S-ar putea sa nu fie cel mai "interesant lucru de citit pe noiembrie", dar imi asum :))!
 
In relatia cu copilul, prima copilarie este momentul in care nu trebuie sa gandim fiecare pas ci trebuie sa-l simtim, atat ca parinte cat si ca pedagog.
N-ar trebui sa punem atata presiune pe noi in primul rand, si apoi nici pe ei. Sa ii lasam sa isi ia de la noi ceea ce au intr-adevar nevoie, lasandu-ne noua, in primul rand, naturaletea de a actiona in raport cu tot ceea ce ne inconjoara.
Copilul are nevoie de iubire neconditionata, dar aceasta nevoie de iubirea a copilului din prima perioada a vietii lui este diferit inteleasa de majoritatea pedagogilor.
Copilul este dependent emotional de familie, dar in nici intr-un caz nu trebuie sa fie dependent emotional de educator.
Noi nu suntem aici sa suplinim dragostea materna/paterna sau sa venim in completarea ei ci suntem aici sa educam.
Nu putem sa-i iubim neconditionat atunci cand la suprafata ies mandria, vointa, ambitia sau chiar nevoia noastra de afectiune.
Iar asta este doar unul din multele aspecte gresit intelese ale educatiei.
 
Sunt multi oameni care nu au ce cauta in educatie, mai ales in educatia timpurie cand se pun bazele viitorului adult.
De la educatoare ce nu stiu sa vorbeasca corect limba, care nu au coerenta in discurs sau care pun cu nonsalanta si dezinvoltura diagnostice precum autism sau ADHD si pana la persoane din cadrul acestor institutii care intra in contact cu copiii si care promoveaza nonvalori.
Cum ai putea, ca pedagog, sa intelegi gandirea unui copil daca nu reusesti sa iti exprimi propriile ganduri coerent?
Poate, macar in educatie, sa nu lasam loc compromisului?!?
 
Dar ce inseamna educatia?
Si am sa- l citez pe Rousseau care spunea spre sfarsitul secolului XVIII ca "Ne nastem lipsiti de vigoare, avem nevoie de forta. Ne nastem lipsiti de tot si avem nevoie de asistenta. Ne nastem lipsiti de inteligenta, avem nevoie de judecata. Tot ceea ce ne lipseste la nastere si de care avem nevoie  mari fiind, ne este dat prin educatie.
Iar aceasta educatie vine de la natura, de la oameni sau de la lucruri." - Emile ou de l'education.
 
Dezvoltarea interna a facultatilor noastre si a organelor noastre ne este oferita prin educatia primita din partea naturii. Uneori sau de cele mai multe ori, nefiind inteleasa de adulti ea este impiedicata.
 
Utilizarea acestei dezvoltari pe care am invatat sa o facem ne este oferita prin educatia din partea oamenilor. Aici, din pacate, lipseste atitudinea neutra a adultului caci cei mai multi aduc propriile valori si principii de viata in educatie, considerandu-le ca fiind general valabile sau cele mai bune.
Consider ca neutralitatea este foarte importanta in educatie. Fiind neutru in fata copilului in timp ce ii oferi informatii de care el poate avea nevoie sa sa construiasca pe sine, asa reusesti sa te apropii de implinirea scopului tau ca pedagog.
Mai concret spus: sa oferi acces la informatie avand grija sa nu o evidentiezi prin filtre personale.
 
Achizitia propriei noastre experiente asupra obiectelor care ne inconjoara, este educatia din partea lucrurilor.
In ce masura are parte copilul de aceste experiente cand de cele mai multe ori, in urma faptului ca adultul nu reuseste sa gestioneze situatia ii limiteaza copilului accesul la ceea ce il inconjoara?
 
O intrebare pe care eu mi-am pus-o de multe ori este: cam cat din toate aceste lucruri se si intampla in gradinite?
Raspunsul pe care il am, cel putin pentru mine, este ca :
Educatia prescolara este inteleasa si aplicata in Romania ca serviciu de supraveghere a copilului, in majoritatea institutiilor private.
Sunt sigura ca incet, incet lucrurile se vor schimba, dar ca toate acestea sa se intample este nevoie sa ne pese mai mult, daca nu de bunastarea afacerii pe care o conducem macar de copiii nostri.