maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT... aprilie 2014

"Montessori fără drame"
 

Stiu ca v-am obisnuit cu un articol pe luna, dar orice invat are si dezvat ;))

N-am disparut, n-am renuntat, dar am experimentat.
Mi-am luat aceste cateva luni in care am decis sa nu mai scriu pentru a verifica in practica lucrurile pe care le-am scris, sustinut sau oferit altora ca solutii, bineinteles, cu privire la educatia copiilor pana la 7 ani.
Imi cer scuze ca nu v-am cerut acordul si in acelasi timp m-am bucurat si ma bucur ca in toata aceasta perioada am primit e-mailuri de la voi, intrebandu-ma ce mai e "interesant de citit...";)))

De la inceputul acestui an m-am mutat la Moscova unde am inceput sa construiesc o ambianta Montessori pentru copiii de la 2 ani 1/2 la 6 ani, in cadrul scolii Montessori School of Moscow.
Valentina Zaytseva si Joanne King sunt cele care nu numai ca au creat acest lucru minunat - o institutie care ofera accesul la adevarata educatie Montessori copiilor de la 3 luni pana la 12 ani -  dar ele au facut sa si mearga acest lucru.
Le multumesc inca o data ca mi-au oferit ocazia de a face ceea ce imi place alaturi de oameni minunati.

Recunosc ca ce m-a manat spre Moscova a fost faptul ca rusii au investit si investesc foarte mult in educatie si aici nu ma refer numai la aspectul financiar.
De cum am ajuns m-am apucat de treaba. Pe langa faptul ca mi s-a dat mana libera in a-mi construi clasa asa cum simt eu mi s-a oferit tot suportul si mijloacele necesare. Am inceput ca la carte: cu 7 copii, cu sedinte de observare in ambianta de 1-3 ani de unde copii urmau sa vina, cu vizita acasa la copil, cu tranzitia treptata si cu mult, mult suport si ajutor din partea intregii echipe. Nu este usor deloc, dar rezultatele la clasa sunt uimitoare.
Si sunt constienta de efortul colegelor mele caci nu e usor sa ai pe cineva la clasa zi de zi, timp de 2-3 saptamani, care sa-ti puna o mie de intrebari, nu e usor sa-ti iei timp, uneori chiar peste program daca nu de cele mai multe ori, si sa stai sa prezinti tot procesul in sine astfel incat sa reusesti sa integrezi asa cum trebuie o persoana noua in echipa.
E foarte greu, dar repet rezultatele sunt frumoase si recompensatoare pentru toti cei implicati.
Ceea ce este cel mai frumos este ca valorile promovate parintilor si copiilor coincid cu valorile ce se aplica si in echipa.
Caci cum altfel poti ajuta un copil sa integreze valorile umane de baza daca tu ca adult nu le respecti in interactiunea ta cu ceilalti?
Chiar daca in unele gradinite, uneori, aceste valori nu se incalca fatis, dar totusi se incalca, copiii simt, caci de cele mai multe ori transferul nu se face pe cale verbala.

Dar sa revin la clasa si la copii. La inceput, am crezut ca limba va fi o bariera ( mai toti copiii vorbesc rusa, se exprima de cele mai multe ori in rusa, dar toti inteleg engleza), dar in lucrul cu copiii am realizat ca de multe ori este un avantaj.
Cum de cele mai multe ori nu inteleg ceea ce imi spun in rusa ma concentrez mult mai mult pe ceea ce ei fac si atunci, eliminand verbalul, observarea devine mai centrata pe fapte plus ca inveti sa astepti sa vezi exact ce va face acel copil.
Atitudinea aceasta am observat ca ofera copilului mai multa incredere in sine si dezvolta initiativa.
Deseori, lucrand in ambiante in care vorbeam aceeasi limba cu copiii, ma pierdeam in negocieri cu ei si poate o data cu asta s-au pierdut si lucruri importante.

Un lucru extrem de important este observarea copilului sau vizita acasa inainte sa faca tranzitia in alta clasa.
Pe mine m-au ajutat foarte mult ambele in construirea ambiantei. Caci copiii au fost cei care mi-au spus indirect ce activitati au nevoie sa regasesca in noul mediu astfel incat sa isi continue dezvoltarea intr-o maniera naturala.
Si ma uit cu drag cum de la o saptamana la alta incep sa mai apara lucruri noi in clasa noastra caci ei nu stau degeaba, spun mereu ce au nevoie.

Si, iata, ca o concluzie, cum bine a spus o draga prietena: "se poate face Montessori fara drame". O citez pe ea in aceasta luna, dar n-am sa ii dezvalui identitatea.
In schimb va pot oferi un fel de "time line" pentru clasa noastra ;).
Pozele le gasiti in pagina de Facebook.