maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT.....decembrie 2014 decembrie 2014

Aria "Viata Practica"
 
Pentru ca aria "Viata Practica" (parte componenta a ciclului 3-6 ani in educatia Montessori) se poate lucra foarte mult si acasa, copilul având ca ghid parintii, am creionat cateva linii menite sa aduca sprijin.
 
Viata Practica conține activități din viata de zi cu zi.
 
Definiții: 
Viața - mod, fel, ansamblu de condiții materiale si morale ori mediu in care se desfășoară existența unei ființe sau a unei colectivități.
Practica - de baza, util, comod, cu scop.
 
De reținut!
Adultul muncește pentru a perfecționa mediul in care trăiește. Copilul insa, muncește pentru a se perfecționa pe sine, pentru a se construi pe sine.
 
Exercițiile de viata practica ii dezvolta copilului propria vointa de a face lucruri pentru sine. 
Exemple: "Curat si tai o banana pentru ca vreau sa o mananc; 
Șterg masa pentru ca vreau sa am un loc curat in care sa lucrez; 
Schimb apa la flori pentru ca imi place si vreau sa le privesc si sa le miros in fiecare zi. Daca nu o fac, florile se vor usca si trebuie sa le arunc."
 
Prezentarea exercițiilor de viata practica unui copil se face cu mișcări lente si secventializate. Scopul nu este ca in urma prezentării oferite, copilul sa lucreze la fel ca adultul ci de a-i oferi oportunitatea de a vedea fiecare miscare ce compune actiunea. Nu vorbim despre a acționa in activitatea de zi cu zi atat de incet ci de a-i da sansa copilului sa inteleaga si sa integreze fiecare miscare.
 
Ce trebuie sa stim?
 
Exista 4 părți componente in viata practica:
 
1. Grija fata de mediu ( include Exercițiile Pregătitoare: cum sa transporți un scaun prin ambianta, cum sa mergi cu o foarfeca in mana, cum sa deschizi/închizi o usa, cum sa derulezi/rulezi un covoraș, cum sa transporți o masa prin ambianta, cum sa transporți obiecte fragile (pahar, carafa), cum sa transporți o tava, etc)
 
2. Grija fata de persoana ( cum sa îmbraci/dezbraci o haina, cum sa te speli pe mâini, cum sa coși un nasture, cum sa lustruiește pantofii, etc)
 
3. Relațiile sociale (Gratie si Curtoazie - cum sa te prezinți, cum sa saluți, cum sa iti arati admirația, cum sa te scuzi, cum sa ceri permisiunea, etc)
 
4. Jocuri colective pentru coordonare motrică  (mersul pe forma elipsei conturata pe podea si jocul liniștii sau jocul mut).
 
Exercițiile de viata practica au ca scop: 
 
1. Adaptarea copilului la mediul in care trăiește.
2.Dezvoltarea autonomiei - nu trebuie sa astept pe nimeni sa ma îmbrace sau sa ma hrănească.
3.Dezvoltarea încrederii in sine si a stimei de sine - "pot sa fac singur!", " eu am facut asta!"
4.Rafinarea miscarii - prin practica ne perfecționam.
5. Repetiția - nu este o repetiție forțata ci una naturala: trebuie sa ștergi masa de fiecare data cand termini de mănâncat, trebuie sa iti îmbraci haina de fiecare data cand vrei sa ieși afara, etc
6.Dezvoltarea voinței.
7. Construirea si dezvoltarea gândirii logice - intai iti îmbraci haina, apoi ii închiei nasturii, intai apeși clanța ușii si apoi tragi, etc.
 
Ce trebuie sa stim despre prezentări?
 
Cel care ofera copilului o prezentare trebuie:
1. Sa izoleze dificultatea
2. Sa faca mișcări fluide si clare
3. Sa renunte la mișcările inutile
4. Sa observe copilul in timp ce lucreaza, astfel, putând sa insiste acolo unde apare o dificultate.
 
In viata practica nu exista controlul erorii. 
Exista punctul de interes.
Exemplu: transferul apei dintr-o carafa in alta. Punctul de interes este sunetul apei la transfer.
 
Cum ar trebui sa fie materialele?
 
1.Sa faca parte din cultura locului in care copilul trăiește.
2. Sa fie obiecte reale.
3. Sa fie fragile si casabile
4. Sa fie pe marimea forței si înălțimii copilului.
5. Sa fie frumoase - "ar trebui sa fie ca o voce calda care îmbie copilul la lucru."(M.Montessori)
6. Sa fie curate, complete si utilizabile.
7.Sa conțină un cod de culoare astfel incat copilul sa se orienteze cu ușurintă.
8. Sa existe un singur exemplar ( se poate varia)
9. Sa fie structurate si ordonate.