maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



Comunitatea Toddler Montessori School of Iasi ianuarie 2014

Comunitatea Toddler Montessori School of Iasi
 
Comunitatea Montessori Toddler consta in 12 pana la 15 copii de la 1 an si 3 sau si 5 luni ( sa mearga foarte bine ) pana la 2 ani jumatate/3 ani. 
Personalul consta in 3 adulti, unul specializat Montessori  pe nivelul de varsta 0-3 ani si doi asistenti ( 1:5 ). Pentru programul lung ( toata ziua 8.00-18.00 ), al patrulea adult este implicat pentru a ajuta cu pranzul, somnul si pauzele.
Sunt trei optiuni de program: program de 4 ore sau 5 ore pe zi, 5 zile pe saptamana, sau un program in care copilul este 8 1/2 h pana la 10 ore pe zi, 5 zile pe saptamana, 10 luni si jumatate pe an.
Programul zilnic pentru copii consta in momente de munca individuala, momente de grup pentru cantat, citit, dansat, timp impreuna, momente afara, mese: mic dejun, gustari, pranz.
Cand are loc fiecare din aceste segmente, depinde de copii - unele incep cu momente de citit, cantat, altele se incheie cu momente de munca individuala, uneori cu amandoua. Mesele  tind sa fie programate cum cei mai multi dintre noi se adapteaza rapid la un program de masa.
Momentele de munca individuala regasesc copiii implicati in activitati de limbaj ce includ folosirea materialelor pentru imbogatirea vocabularului ( ex: obiecte, carduri - nomenclatoare) ; materiale pentru coordonarea ochi-mana ( mai multe tipuri variate, incluzand cusutul si lipitul ) si materiale de viata practica care servesc ca baza in munca. Limbajul si activitatile de coordonare pot fi usor incluse in tot ceea ce are legatura cu grija fata de mediu sau grija fata de sine, sau pregatirea, servirea si curatarea mesei. Nu este iesit din comun sa vezi pe cineva facand paine, spaland prosoape si cineva aranjand florile in vaza.
Momentele de grup tind sa evolueze: uneori adultul sta cu unul sau doi copii sa citeasca sau sa cante si alti copii vor veni, ajungandu-se la a fi toti sau aproape toti  copiii in jurul educatoarei. Mesele sunt mereu o activitate de grup. Copiii nu sunt fortati sa se alature in activitati de grup - la fel ca in ciclul primar ( 3-6 ani ), activitatea de grup fiind un lucru deschis celor invitati*. Daca ceea ce se intampla este destul de interesant, copiii vor veni.
 
Comunitatea Toddler este restransa, intima si flexibila in ceea ce priveste planificarea activitatilor astfel incat nevoile copiilor sa fie intrunite mereu/in fiecare moment, mai degraba decat sa se intruneasca un plan creat de adult. 

Prin cele 350 de ore de observare obligatorie pe timpul formarii educatorului Montessori 0-3, adultii invata sa priveasca comportamentul unui copil si sa intuiasca/intrevada care sunt problemele "reale" - nu prin a eticheta ci mai degraba prin a citi acele mesaje subtile, non-verbale pe care copilul le transmite.
Unii copii vin la aceasta varsta in mediul Montessori frustrati deoarece mediul de acasa nu este tocmai pregatit de asa natura incat ei sa poata face ceva sau adultul nu crede ca ei sunt capabili sa faca ceva. Acesti copii trec printr-o perioada de testare, dar datorita dragostei neconditionate, in general, cei mai multi dintre ei se linistesc prin participarea plina de satisfactii in mediu.
Mediul trebuie sa fie atat de frumos incat sa ii seduca, atragandu-i in munca, munca ce va permite multor deviatii sa dispara.
 
Renuntarea la pampers este o mare problema cu copiii de aceasta varsta. 
Noi le permitem pur si simplu sa foloseasca chilotul pana cand se obisnuiesc sa foloseasca toaleta. Cand copiii inceteaza sa-si mai ude pantalonii, inseamna ca au acceptat la un nivel adanc responsabilitatea pentru corpul lor si functiile acestuia.
Aceasta abordare nu este chiar " toilet training"; noi doar amenajam mediul intr-un mod in care atunci cand copilul devine constient de aceste functii, controlarea lor se face cu usurinta. Se obisnuiesc fara recompensa sau pedeapsa caci folosirea toaletei este o functie foarte normala pe care toti oamenii o duc la bun sfarsit. Daca un copil urineaza sau defecheaza in pantalonii sai, este pur si simplu oferit ajutorul in a se curata si a se schimba in haine curate.

Empatia aratata de la un copil la altul in acest grup este foarte emotionanta; copiii sunt extrem de empatici cand cineva plange - chiar pana la punctul in care uneori se alatura in plans, sau doar prin a face o fata trista. Dar bucuria este de asemenea contagioasa. 
 
Adultul din acest grup trebuie sa aiba mentinuta ori recuperata abilitatea de a se bucura de toate micile descoperiri pe care copilul le face la aceasta varsta - ex: ca soarele poate face curcubeu sau ca vantul se simte minunat pe fata ori ca mersul prin ploaie este incantator. 
Asta nu inseamna ca adultul trebuie sa abandoneze copilul si sa se comporte ca un copil, dar inseamna ca adultul trebuie sa inteleaga si sa aprecieze cu adevarat bucuria si emotia fiecarui copil  in ceea ce pentru noi adultii sunt aspecte lumesti ale vietii.

Este important sa incepi fiecare zi ca una care nu a mai fost traita inainte.
 
The Whole-School Montessori Handbook