maria montessori
facebook            simona nicolae
simona@mariamontessori.ro



INTERESANT DE CITIT… mai 2012

Taina copilariei
 
”Adultul trebuie sa fie inspiratorul faptelor copilului,  o carte deschisa in care acesta sa poată descoperi calauza miscarilor sale si sa invete sa lucreze bine.
Pentru realizarea acestui ideal, ar trebui ca adultul sa fie totdeauna calm, sa lucreze incet,  incat faptele lui sa poata fi intelese in toate amanuntele lor de catre copilul ce il observa.  Cand insa adultul se lasa dus de ritmul sau repezit si puternic, in loc sa il inspire, risca sa se introduca in sufletul copilului substituindu-i-se, prin sugestie.
Insasi obiectele externe, ce atrag din punct de vedere sensorial, pot avea o putere de sugestie cerand activitatea copilului si conducand-o din exterior. Voi aminti, in legatura cu aceasta, o experienta pe care a facut-o profesorul Levine cu cinematograful sau psihologic.
Scopul lui a fost sa cunoasca comportamentul deosebit al copiilor deficienti si al copiilor normali din scolile noastre*, de aceleasi conditiuni si de aceeasi varsta, in fata acelorasi obiecte: o masa lunga cu obiecte deosebite, printre care cateva din materialul nostru**. 
Intra intai un grup de copii. Sant atrasi de masa si se arata a fi interesati.  Sant vioi si surad.  Par a fi bucurosi ca se gasesc in mijlocul atator lucruri. Fiecare din ei ia un obiect si lucreaza; apoi ia un altul si asa mai departe facand o suma de experiente. E primul film.
Urmeaza filmul al doilea. Iata un alt grup de copii. Acestia se misca incet, se opresc, se uita; apuca cate un obiect, il cerceteaza indelung, apoi par a ramanea inerti.  E sfarsitul filmului al doilea.
Care din cele doua grupuri e din copii deficienti si care din normali?

Deficientii sant copiii vioi, veseli, ce cauta peste tot, trecand de la un lucru la altul, voind sa experimenteze totul. Ei dau publicului impresia ca sant copiii cei inteligenti, pentru ca toata lumea e obicinuita sa considere ca inteligenti copiii vioi, veseli, ce trec de la un lucru la altul.


Copiii normali se vad, dimpotriva, miscandu-se linistiti; ei raman linistiti si se fixeaza asupra unui obiect, ca si cand ar reflecta. Calmul, miscarile rare si masurate, atitudinea cumpanitoare, iata imaginea copilului normal!


Experienta reprodusa de cele doua filme contrasteaza cu conceptia ce o avem in general, pentru ca, in ambianta obicinuita, copiii inteligenti se poarta ca deficientii din film. Copilul normal, incet si cumpanit e un tip nou; el arata insa ca EUL sau controleaza miscarile sale si ca ratiunea sa le conduce. Ceea ce este important, prin urmare,  nu este a invarti multe lucruri, ci a fi stapan pe sine. Ceea ce este important nu este ca individul sa se miste oricum si ori unde, ci aceea de a fi reusit sa se faca stapanul organelor sale de miscare. Putinta de a se misca  sub inraurirea ratiunei si nu prin simpla atractie a lucrurilor, iata ceea ce aduce dupa sine o concentrare ce constitue un fenomen interior.


Numai aceasta miscare delicata si sensibila este cea normala: aspectul sintetic al unei ordine ce se poate chiema disciplina interioara. Disciplina actelor exterioare este atunci expresiunea unei discipline interioare, organizata cu randuiala.


Cand aceasta nu se face, miscarea scapa de supt calauza personalitatii si poate fi prinsa de vointa altuia sau poate ramane in prada lucrurilor exterioare: o barca in voia valurilor.
Vointa exterioara disciplineaza rare ori actele, pentru ca lipseste organizarea interioara.
Individualitatea e sfaramata. Am putea asemana copilul contrariat in desvoltarea sa cu un om care se coboara  cu un balon in desert si-si vede balonul dus de vant: multe directiuni posibile si nimic in jurul sau care sa-l inlocuiasca.
Iata imaginea omului, asa cum de fapt il face lupta dintre adult si copil: o inteligenta intunecata, nedesvoltata, ale carei mijloace de expresie desordonate, sant la voia intamplarii.”
 

”Taina copilariei” – Maria Montessori (1936) – Editura ”Tiparul Universitar”, Bucuresti, 1938
 
 

      *Se refera la scolile Montessori
   **Se refera la materialele Montessori